Zkusili jste se ráno či dopoledne projít po ulicích naší městské části v blízkosti stanic metra nebo zde v průběhu dne zaparkovat? Narazíte na velmi zajímavé zjištění. Velká část parkujících vozidel má na registrační značce písmenko S, tj. Středočeský kraj. Parkoviště P+R na Černém Mostě má již několik let překročenou kapacitu, a tak návštěvníci Prahy volí k celodennímu parkování zdarma ulice čtrnáctky. Tento fenomén lze velmi snadno sledovat v okolí stanice metra Černý Most, zejména v ulici Bryksova a okolí, v případě Rajské Zahrady se to týká Cíglerovy, Bratří Venclíků a přilehlých parkovišť, ale i Vajgarské ulice. V Hloubětíně bývá takto obsazováno okolí bývalého Vetiškova náměstí. Celodenní odstavování mimopražských vozidel komplikuje situaci místním obyvatelům a omezuje i jinak možné krátkodobé stání zákazníků přilehlých provozoven služeb, což má v konečném
důsledku negativní vliv i na rozvoj podnikání. Přestože Technická správa komunikací připravuje realizaci nového Parkovacího domu Černý Most III s celkovým počtem téměř 900 míst, Zelení Prahy 14 neočekávají významné zlepšení a tuto investici považují za zbytečnou. Praxe ze západního světa jasně ukazuje smysluplnost budování menších parkovišť P+R mimo město přímo u zastávek příměstské vlakové dopravy (linky S) namísto předražených parkovacích celků u stanic metra. Ruku v ruce s tímto opatřením musí dojít k posílení vlakových spojů a nastavení pravidelných intervalů, na které jsou občané zvyklí z MHD. Následně je třeba přijít i s restriktivním opatřením, které dlouhodobé parkování přespolních mimo vyhrazená parkoviště omezí. Zelení dlouhodobě prosazují model parkovacích zón umožňující krátkodobé stání vozidel všem návštěvníkům, bez nutnosti drahých parkovacích automatů a správcovských firem, s možností dlouhodobého stání pro místní obyvatele. Tento přístup by mohl do budoucna dopravou zatížené Praze 14 ulevit.

Petr Hukal