Ředitelství silnic a dálnic za poslední roky zrušilo stovky billboardů, do roku 2017 by měly zmizet všechny. Firmy však našly způsob, jak zákaz obejít a reklamu u silnic nechat. Věší ji na kontejnery i na balíky slámy.
Při příjezdu do Liberce po rychlostní silnici od Prahy si může řidič nejprve myslet, že na okraji města vzniká nové kontejnerové překladiště. Volné městské plochy poblíž silnice totiž obsadily kontejnery naskládané na sebe. O logistický terminál však nejde – kovové kvádry navršené na sebe slouží jako nosič reklamy.
„Divoká reklama ve formě plachet s reklamou na kontejnerech nebo na vyřazené zemědělské technice nás vrací do raného kapitalismu devadesátých let. Není to hezký pohled, a především to je velmi nebezpečné,“ říká Vojtěch Razima z obecně prospěšné společnosti Acta non Verba, která za odstraňování nebezpečných reklam dlouhodobě bojuje. Vadí mu především odpoutávání pozornosti řidičů, v některých případech se staly billboardy příčinou smrti, neboť do nich řidiči po vyjetí ze silnice narazili.
Setrvalý tlak přinesl nakonec úspěchy, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odstranilo už 434 billboardů, jen loni to byly dvě stovky. Jde buď o nelegální reklamy, nebo zařízení, na která už skončila smlouva.
Billboardy mají zmizet do čtyř let
Nové reklamy už nejsou povolovány, všechny mají zmizet do roku 2018, až vyprší původní smlouva se společností Quo. ŘSD ji za vedení Alfreda Brunclíka prodloužilo tak, že skončí až na konci roku 2017.
Firma Quo několikrát změnila majitele i jméno, teď patří pod BigBoard media. Státu se smlouva finančně příliš nevyplatí a billboardy s sebou navíc nesou i nebezpečí. Nelegální reklamy odstraňují silničáři průběžně, podle ŘSD se připravují žaloby na odstranění těch, kterým už skončila na konci loňského roku platnost.
Divoké reklamy však nejsoustálevýjimkou. Nejde jen o kontejnery, ale například o balíky slámy v polích nebo odstavené nepojízdné auto poblíž dálnice. „Ze zhruba devadesáti procent jsou nepovolené,“ říká Andrea Volaříková z ministerstva dopravy.
Tím, že nejsou už na pozemcích státu, se postup k jejich odstranění neliší. „Ministerstvo vyzve k odstranění. Jediný rozdíl je, že pokud je na pozemku ŘSD, můžeme reklamu odstranit sami,“ vysvětlila Volaříková.
Aktivisté se zaměří i na billboardy ve městech
Legislativa úplně jasně nestanoví, jak daleko od silnice reklamy musí být. Je totiž rozdíl, zda jde o zastavěné nebo nezastavěné území. „Obecně platí, že ochranné pásmo je pro dálnice 100 metrů, pro silnice první třídy je 50 metrů a u silnice druhé a třetí třídy 15 metrů. Vzdálenost se počítá od osy vozovky,“ vypočítává Razima.
„Zároveň však platí, že žádná nová reklamní zařízení u dálnic a rychlostních silnic povolována nejsou a nejsou ani prodlužovány stávající smlouvy,“ dodala Volaříková. Aktivisté proti nebezpečným billboardům se chtějí nově zaměřit i na billboardy ve městech, kde jich neubývá, právě naopak.
Velmi často přitom odpoutávají pozornost řidičů. „Stává se, že je takové reklamní zařízení povoleno, i když je policie proti. Jenže její stanovisko není závazné,“ vysvětlil Razima. Chce proto do zákonů prosadit, aby postoj dopravní policie byl závazný.
Acta non Verba už poslala ministru dopravy Antonínu Prachařovi (ANO) výzvu, aby se o takovou legislativu zasadil. „Přišla nám kladná odpověď, příslušné zákony už míří do legislativního procesu. Věříme, že se tento problém podaří vyřešit,“dodal Razima.