• Pražané poslali ke změnám v MHD, které nastanou začátkem dubna, tisíce připomínek.
  • Radnice si vybraly ty, které budou na schůzkách s organizátorem dopravy usilovně prosazovat.
  • Praha 5 bude například bojovat za prodloužení linky 123 a Praha 7 za zachování trasy tramvaje 12. Naopak Praha 9 je zcela spokojená.

 

Některé změny, které nastanou v pražské MHD po dubnovém otevření nového úseku metra A, se nelíbí vedením městských částí ani lidem. Řada radnic proto vyzvala občany, aby posílali své připomínky.

Nejvíce stížností – kolem tří tisíc – dorazilo na radnici Prahy 6. Tato městská část totiž uspořádala na webu anketu ke každé lince, takže lidem se připomínkovalo mnohem snadněji.

Aktivní byli i obyvatelé Prahy 7. Zaslali přibližně 500 podnětů. „Zhruba 80 procent se jich týkalo toho, aby tramvaj číslo 12 i nadále jezdila přes Letnou. Podle návrhu se má od dubna vrátit na nábřeží, kde jezdila do roku 2012. Za dvanáctku budeme bojovat ze všech sil,“ řekl místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský (Strana zelených), který má na starosti dopravu.

V Praze 5 považují za prioritu vyjednat prodloužení linky 123 až k Andělu, kam dříve jezdila. Od roku 2012 ale končí na Kavalírce. „K plánovaným změnám nám přišlo celkem 250 e-mailů. Nesouhlas se současným vedením linky 123 projevovalo 140 z nich,“ uvedl radní pro dopravu Prahy 5 Petr Hnyk (Strana zelených).

Podívejte se: Návrh změn v pražské MHD

Také řada dalších radnic si už stanovila zásadní priority, se kterými půjde vyjednávat se společností ROPID – organizátorem veřejné dopravy v Praze. Některé městské části už mají první schůzky za sebou, další se chystají.

„Jednáme průběžně. Velmi podrobně hodnotíme všechny připomínky. Z nich se společně na základě údajů z přepravních průzkumů snažíme vytvořit seznam priorit a pojmenovat ty nejpalčivější, ve kterých bychom městským částem rádi vyhověli. Limitem jsou samozřejmě finanční, popřípadě provozně-technické důvody,“ tvrdí pověřený ředitel ROPID Pavel Procházka.

Hospodářské noviny oslovily 22 městských částí s dotazy, kolik připomínek od lidí přišlo a které požadavky jsou pro radnice natolik klíčové, že je budou při jednání s ROPID usilovně prosazovat:

Praha 1: Ať linka 14 jezdí celý den

Přišlo 16 připomínek. Drtivá většina se týkala změny linky 22. Zatímco někteří uvítali, že linka má v úseku Národní divadlo-Malostranská nově jezdit přes Staroměstskou a nikoliv přes Újezd, jiným se to nelíbí.

Nicméně na jednáních s ROPID bude Praha 1 bojovat za jinou linku. „Budeme prosazovat zachování celodenního a víkendového provozu linky 14 v ulici Myslíkova, a to s ohledem na rekonstrukci ulice v roce 2010, kdy zavedení pravidelné linky do Myslíkovy tuto ulici výrazně oživilo,“ řekl místostarosta Richard Bureš (ODS). V návrhu změn se počítá s tím, že linka 14 bude jezdit jen ve špičce.

Za zásadní Praha 1 považuje požadavek na změnu typu vozidla na lince 194, a to z midibusu na minibus. Zmenšily by se tím stávající problémy s průjezdností v uličkách Starého Města.

Praha 2: Požadujeme lepší propojení I. P. Pavlova a Nuslí

Druhá městská část dostala 25 připomínek. Nejčastěji se týkaly tramvajového spojení oblasti I. P. Pavlova s Nuslemi a Vinohradské ulice s Vinohradskou nemocnicí.

Při jednání s organizátorem dopravy bude Praha 2 prosazovat právě lepší tramvajové spojení I. P. Pavlova a Nuslí. “Mají tam jezdit tramvaje 10 a 11, které ale mají zastávky mezi ulicemi Jugoslávská a Anglická, což je pro starší lidi, kterých tam žije většina, nepředstavitelný problém. A do Vršovic dál opět nemají žádný přímý spoj. Ukázalo se, že spoj, jaký představovala linka 6, která tudy v minulostí jezdila, chybí,“ tvrdí vedoucí odboru dopravy ÚMČ Praha 2 Josef Gál.

Praha 3: Jednáme o lince 124, chceme zachovat i trasu autobusu 155

Na „trojku“ přišlo kolem dvaceti podnětů. Zhruba 80 procent z nich se týká zrušení linky 124 v úseku Želivského-Habrová a jejího částečného nahrazení autobusem 155.

„Městská část jedná s ROPID právě o lince číslo 124, respektive o obsluze oblasti Vackova a Jarova. Navrhujeme zachovat provoz linky 155 ve stávající trase a provozních parametrech. A pokud nepůjde nadále provozovat linku 124 i v úseku Želivského-Habrová z důvodu nasazení kloubových autobusů, navrhujeme prodloužení vybraných spojů linky 213 na trasu Jižní Město-Želivského-Habrová,“ sdělil mluvčí Prahy 3 Stanislav Kněnický.

Jinak je ale městská část s návrhy změn spokojená. „Dopravní obslužnost v Praze 3 zůstane zachována, MHD bude jezdit v kratších intervalech a tam, kde se bude muset nově přestupovat, bude nasazen větší počet nízkopodlažních tramvají. Posílena bude také linka 5, na které budou jezdit dva vozy,“ říká zástupkyně starostky Prahy 3 Lucie Vítkovská (ODS).

Praha 4: Zachovat linky 121, 124 a 293 v současné trase

Cestující zaslali stovku připomínek. „Chtějí zachovat linky 121, 124 a 293 v dosavadní trase,“ řekl mluvčí městské části Jiří Bigas. Právě s tímto požadavkem půjdou zástupci Prahy 4 na jednání s ROPID.

Praha 5: Prodloužit autobus 123 na Anděl a zachovat obslužnost Barrandova

Na „pětku“ přišlo kolem 250 e-mailů. „140 příspěvků projevovalo nesouhlas se současným vedením linky 123, tedy jejím ukončením ve stanici Kavalírka a nutným přestupem na 167, popřípadě tramvaj. Požadavek směřoval na její prodloužení do oblasti Anděla a terminálu Na Knížecí,“ řekl radní pro dopravu Petr Hnyk (Strana zelených).

Autobus 123 jezdil na Anděl až do roku 2012, kdy došlo k největším změnám v MHD v novodobé historii.

Lidé v e-mailech také často požadovali, aby tramvaje jezdily na Barrandov ve stejném rozsahu jako nyní. „Především nesouhlasili s omezením četnosti provozu spojů linky 14 a směrovosti linek 12 a 8, které vedou souběžně přes Malou Stranu až k Čechovu mostu, kde se rozdělují,“ tvrdí radní.

Ten bude při jednání s ROPID zároveň požadovat, aby tramvaje z Barrandova vedly i jinam než jen na Malou Stranu. „Prosazujeme přímé spojení s Prahou 2 a přestupním bodem I. P. Pavlova,“ dodal Petr Hnyk.

Praha 6: Budeme bojovat za autobusy, nad tramvají 18 visí otazník

Zdaleka nejvíc připomínek přišlo Praze 6, konkrétně tři tisíce. Mezi nimi jsou ale i stovky, které s navrhovanými změnami souhlasí. Starostovi dorazila také petice za zachování stávající trasy linky 18, kterou podepsalo 1 500 lidí.

Praha 6 ještě není pevně rozhodnutá, se kterými požadavky půjde na jednání s ROPID. Definitivně se rozhodne na pátečním jednání rady. „Nicméně rozhodně nemíníme uhnout z požadavku na obsluhu Břevnova a pohyb autobusů přes Patočkovu. Trváme na zachování intenzity linek 180 a 174,“ řekla radní pro dopravu Petra Kolínská (Strana zelených).

„Největší otazník se v tuto chvíli vznáší nad tramvají číslo 18. Jestli bude tento požadavek klíčový, to rozhodne rada v pátek,“ dodala Kolínská.

Tramvaj 18 má nově místo na Petřiny jezdit do Holešovic. Na Petřiny by tak místo současných linek 1, 2 a 18 jezdily jen 1 a 2. Přičemž „dvojka“ by byla v provozu nově celý den a navíc i o víkendu.

Praha 7: Zásadní je zachování trasy linky 12

Sedmá městská část, které přišlo od občanů pět set připomínek, formulovala 13 požadavků, z nichž tři považuje za natolik klíčové, že z nich nehodlá ustoupit. Největší prioritu má zachování trasy linky 12 přes Letnou. ROPID ji chce vrátit zpět na nábřeží, kudy jezdila do roku 2012.

„Dalším naším požadavkem je, abychom měli přímé spojení na areál nemocnice na Bulovce. Dříve jezdila z Holešovic na Bulovku linka 25,“ poznamenal místostarosta Ondřej Mirovský (Strana zelených).

Třetím klíčovým požadavkem bude prodloužení linky 19 od Palmovky přes Libeňský most, Vltavskou, Hlávkův most a dále její vedení přes centrum. „Nám je jedno, jak se bude linka jmenovat, ale navrhujeme, aby existovalo přímé obsloužení dolních Holešovic s centrem města,“ řekl místostarosta.

S vedením ROPID se setkal už dvakrát. „Oni vědí, že o dvanáctku budeme bojovat ze všech sil, takže jsou na to připraveni. Předpokládám, že teď nastanou další kola jednání. Budeme rádi, když nám ROPID vyjde vstříc aspoň v něčem, protože dlouhodobé zkušenosti jsou takové, že nevycházel v ničem,“ dodal Mirovský.

Praha 8: Budeme bojovat za obnovení 152 v plném rozsahu

Radnici Prahy 8 se ozvalo přibližně 60 lidí. Nejčastěji požadovali posílení autobusu číslo 200.

„Budeme bojovat zejména za obnovení linky 152 v jejím původním rozsahu,“ uvedla mluvčí městské části Anna Patočková. Od roku 2012 totiž tento autobus nejezdí večer ani o víkendu.

Praha 9: Jsme spokojení

Na radnici Prahy 9 nepřišla žádná stížnost. „Naopak jsme díky změnám získali novou tramvajovou linku v ulici Sokolovská, o kterou jsme usilovali už od roku 2012,“ raduje se mluvčí Linda Urbášková.

Praha 10: Vadí nám změny u tramvaje 26 a zrušení 13

Z Prahy 10 si postěžovalo 65 občanů. Nejčastěji lidem vadí změny u linek 13 a 26. Zatímco tramvaj 26 bude ze zastávky Olšanské náměstí odkloněna přes Floru a skončí na Olšanských hřbitovech, linka 13 bude rovnou zrušena.

„U tramvaje 26 vidí občané jako problém to, že Praha 10 přijde o přímé spojení k Poliklinice Olšanská a k hlavnímu nádraží. U linky 13 je problém, že tím městská část přijde o přímé spojení do centra,“ uvedl mluvčí radnice Vít Novák.

Právě za linky 13 a 26 plánují představitelé městské části na jednání s ROPID bojovat především.

Praha 11: Chceme nový metrobus z Jižního Města II na Smíchovské nádraží

Celkem dorazilo kolem sta připomínek. Městská část bude prosazovat hned několik změn. Zaprvé by ráda zavedla přímé spojení Jižního Města II se Smíchovským nádražím, tedy obdobu linky 125, která jezdí z Jižního Města I. Dále žádá obnovení autobusu číslo 154, zachování 293 a změny na linkách 115, 118 a 170.

Praha 12: Budeme trvat na prodloužení 157 i zřízení midilinky

Na radnici dorazily desítky podnětů. „Nejčastěji občané hodnotí nedostačující obslužnost celé naší městské části v rámci MHD, nejvíce v souvislosti s výstavbou a zahušťováním některých lokalit. Nejčastěji požadují zavedení rychlého autobusového spoje do stanice metra Budějovická. Kriticky se vyjádřili k plánovaným změnám u linek 121 a 193,“ uvedla radní pro dopravu Lenka Vedralová (ANO).

Autobus 121 má nově v úseku Na Staré cestě-Višňová jet přes Rosečskou a Nad Havlem. Linka 193 by měla být zkrácena o úsek Šeberák-Chodov a nahrazena linkami 181 a 252.

Na jednání s ROPID ale půjde Praha 12 ještě s jinými požadavky. „Požadujeme zřízení midilinky, která by obsluhovala starší občany žijící na sídlišti. Tato linka by měla sloužit coby spojka mezi sídlištní zástavbou, poliklinikou a úřadem. Dále budeme trvat na prodloužení 157 na Násirovo náměstí a dále na Beránek. Ideální by bylo, kdyby tato linka pokračovala z Kačerova na bezbariérovou stanici metra Budějovická,“ dodala radní.

Podle ní si lidé často stěžují i na to, že většina autobusů směřuje na stanici Kačerov, která není bezbariérová.

Praha 13: Obhájili jsme všechny nejdůležitější spoje

Městské části dorazily desítky připomínek. „Nejčastěji se zabývaly spojením na sídliště Velká Ohrada, kde byly navržené změny v dopravě nejcitelnější. Konkrétně se občanům jednalo například o zachování linky 174,“ uvedl mluvčí Prahy 13 Samuel Truschka.

Tyto připomínky se podle něj staly součástí podkladů pro jednání s ROPID, které se konalo koncem ledna. „V průběhu tohoto jednání se zástupcům podařilo obhájit všechny nejdůležitější spoje. Konkrétně jde o zachování trasy 174 z Velké Ohrady přes Luka, zachování linky 168 a dostatečného počtu spojů na sídliště Velké Ohrada,“ dodal Truschka.

Praha 14: Požadujeme prodloužení linky 19 do centra

Lidé zaslali kolem dvaceti podnětů. „Nejvíce volají po změně linky 186, která by se podle nich měla vrátit do původní trasy, kudy jezdila do roku 2012. Nutno ovšem podotknout, že části občanů již nová trasa vyhovuje a změnu nepožadují. To svědčí o tom, jak složité je vyhovět všem. K tomuto problému připravujeme na březen společné veřejné projednání,“ řekla místostarostka Ilona Picková (Strana zelených).

Dalším častým požadavkem je, aby autobus 202 jezdil častěji. Od zavedení v roce 2012 totiž tento spoj z Černého Mostu na Polikliniku Mazurská využívá mnoho lidí.

„S ROPID jednáme o všech zmiňovaných podnětech a požadavcích. Sešli jsme se na konci ledna. Náš hlavní požadavek byl na návaznost nové tramvajové linky 19 a původní 16 ve stanici Palmovka. Také jsme požadovali prodloužení 19 dále do centra,“ dodala Picková.

Ta na jednání kromě toho připomněla i problémy, které Prahu 14 trápí dlouhodobě. To je zejména přímé autobusové propojení Jiráskovy čtvrti a Hloubětína, a stejně tak rovnoměrné rozložení intervalů autobusů 110 a 181 v oblasti Kyjí.

Praha 15: Vadí nám změna tramvaje 26

Odboru dopravy se ozvalo 15 lidí. Nejčastěji připomínkovali změnu trasy linky 26, která už nebude jezdit do Hostivaře, a zrušení zastávky linky 125 v obratišti na Skalce.

Příští týden zasedne rada, která rozhodne, co bude radnice na jednání s organizátorem dopravy prosazovat. „Předpokládáme, že budeme řešit výše uvedené úpravy,“ uvedla mluvčí Prahy 15 Petra Čelikovská.

Praha 16: Nás by se změny týkat neměly

Šestnáctá městská část žádné připomínky neeviduje. „Nás by se úpravy tras týkat neměly,“ uvedla mluvčí Prahy 16 Kateřina Drmlová.

Praha 17: Postupujeme jednotně s Prahou 6

Městská část Praha 17 se dohodla na společném postupu se sousední Prahou 6. Také tedy prosazuje zachování trasy i parametrů autobusů 174 a 180. Dále požaduje spojení Bílé Hory s metrem Petřiny stávající midibusovou linkou 108 nebo 264, a to přes Malý Břevnov.

„Zásadně nesouhlasíme s nepřehledným návrhem trasy linky 108, která spojení nedalekých oblastí vykoná za několikanásobně delší dobu, než je docházková doba z Bílé Hory na Petřiny,“ píše se ve společném prohlášení městských částí.

Praha 18: Žádné připomínky

V této městské části lidé plány ROPID nekritizují. „Žádné připomínky k MHD, které by se týkaly avizovaných změn, jsme neobdrželi,“ uvedla mluvčí Hana Saitzová.

Praha 19: Připomínky budeme řešit až po otevření nového úseku metra

Ani Praha 19 nemá k plánovaným změnám připomínky. „Jsme rádi za navržené posílení linky 269,“ uvedl referent oddělení dopravy Radek Čermák.

Městská část už s organizací ROPID jednala. „Šlo o chybějící spojení Semilskou ulicí přes Miškovice do Čakovic a přímé spojení jižní části Kbel k Poliklinice Prosek. S ROPID jsme dohodli, že obě připomínky budou řešeny odděleně až po zprovoznění metra A do Motola,“ dodal Čermák.

Praha 20: Bez výhrad

Podle Aleše Šebestíka z Odboru životního prostředí a dopravy nepřišla od lidí žádná žádost ani připomínka.

Praha 21: Budeme prosazovat 109 až na Rohožník

Stejně tak se lidé neozývali ani radnici Prahy 21. „Jsme okrajovou částí Prahy a změny se dotknou pouze několika jedinců,“ uvedl tajemník Úřadu městské části Vladimír Saitz.

Prahu 21 podle něj stále trápí změna, která nastala v roce 2012. Tradiční linka 109 už nejezdí z Palmovky na Sídliště rohožník. „Linka dnes končí v Dolních Počernicích a je nutné přesedat na autobus 163, který končí na Rohožníku. Budeme prosazovat zpět zavedení linky 109 až na Sídliště Rohožník,“ dodal.

Praha 22: Rádi bychom posílili přeplněnou linku 232

Městské části přišlo 12 připomínek či námětů, které popisují návrhy na zavedení dalších linek.

Území Prahy 22 se změny dotknou jen okrajově. „Rozhodně ale budeme projednávat posílení autobusové linky číslo 232, která je v ranní a odpolední špičce přeplněná. Tento stav je vyvolán nárůstem počtu obyvatel v oblasti Pitkovic a Křeslic,“ sdělil zástupce starosty Prahy 22 Jiří Pařízek.

Zdroj: IHNED.CZ